keskiviikko 2. syyskuuta 2015

Kaunis, karu Tukholma

Viimein päätin, etten anna kuvanmuokkausohjelman puutteen lannistaa. Latasin vanhan kunnon Picasan, jotta saisin jaettua teille elokuisen Tukholman-reissun tunnelmia. Lensimme siis Joonaksen kanssa kolmeksi yöksi tuohon Ruotsin pääkaupunkiin, jossa kumpikaan ei ollut "kunnolla" käynyt. Oli ihanaa päästä ulkomaille pitkästä aikaa, pois Joensuusta. Mutta ihan yhtä ihanaa oli kyllä tulla takaisin kotiin! : )

Tukholma yllätti kyllä positiivisesti. Nähtävää oli paljon, sillä joka paikassa oli todella kaunista. Kaupunki oli täynnä vanhoja rakennuksia ja katutaidetta. Se oli mielenkiintoinen yhdistelmä uutta ja vanhaa. Suurimman osan ajasta kävelimme katuja kartta kädessä tai matkasimme metrolla uusiin paikkoihin. Säät olivat täydelliset, joka päivä lämpötila oli noin 24 astetta, joten pääsimme joka päivä ihastelemaan maisemia ja auringonlaskua.

Ihastuin kaupungin karun urbaaniin ulkonäköön. Kiviset kadut olivat täynnä erilaisia tarroja, julisteita ja flaijereita. Joka paikassa oli joku remontti käynnissä, esimerkiksi Sergelin tori oli peitetty kokonaan (eipä se mikään kauhean erikoinen nähtävyys olisi ollutkaan : D).

Södermalmissa shoppailimme kirppareilla, kuten Stockholms Stadmissionissa.

Kauniita puistoja löytyi joka paikasta. Södermalmissa lepäilimme
hetken hautausmaalle rakennetussa rauhallisesssa puistossa.

Koskaan en ole tavannut niin mukavia ihmisiä! Tuntemattomat tarjoutuivat auttamaan meitä, kun vähänkään yritimme tutkiskella karttaa. Kaikki puhuivat todella hyvää englantia, mutta jaksoivat kuunnella myös minun suomenruotsia muistuttavaa mongerrustanikin. Minä kun olin päättänyt, että Ruotsissahan puhutaan sitten ruotsia, kun sitä on niin monta vuotta opiskeltukin! Kerran jouduin taipumaan, kun hirveä vessahätä yllätti, enkä jaksanut miettiä, miten kysyisin ruotsin kielellä "tarvitseeko tuonne vessaan jonkun avaimen vai mitenkä sinne pääsee". Pieni morkkis kyllä iski jälkeenpäin ja päätin vielä tsempata.

Parasta olivat Södermalm ja Djurgården. Södermalmissa kiertelimme kirppiksiä ja vietimme iltaa kallioilla, joilta oli mahtavat näköalat vastarannalle. Seuraavana päivänä lähdimme Djurgårdeniin Vasa-museoon. Se oli ainoa museo, jossa kävimme, ja olikin hyvä valinta! Laiva oli todella hieno ja jaksoimme olla museossa yllättävän kauan, vaikka molempia vaivasi hienoinen väsynyt edellisillan "ravintolakierroksesta" : D

Södermalmin kallioilla oli hyvä meininki auringonlaskun aikaan.

Koko reissu oli kyllä todella mukava, juuri sopiva päätös kesälomalle. Suosittelen kyllä Tukholmaa kaikille. Moni ei näe muuta kuin keskustan käydessään Ruotsin-risteilyllä, mutta kaupungissa on todella paljon kaikkea kiinnostavaa. Menisin mielelläni uudestaankin.